Subcribe to our RSS feeds Join Us on Facebook Follow us on Twitter Add to Circles

Klik! Sebagai tanda SOKONGAN!

Jobdirumah

24 September 2014

Jawapan Pertanyaan Malaikat Munkar dan Nakir

Assalamualaikum w.b.t - Bismillahirahmanirahim

Diriwayatkan dalam hadis, ketika mayat sudah diletakkan di dalam kubur, maka datanglah dua malaikat yang sangat hitam, kedua-dua matanya melolot, suaranya seperti petir, dan penglihatannya bagaikan kilat yang menyambar. Kedua-dua malaikat ini datang dari arah kepala si mayat. Maka amalan solat berkata, "Kamu berdua jangan datang dari arahku, kerana mayat ini sering tekun mendirikan solat, baik di waktu malam mahupun siang, kerana rasa takutnya pada tempat ini".

Kemudian kedua-dua malaikat itu datang pula dari arah kedua kakinya. Lalu kedua kakinya berkata, "Kamu berdua jangan datang dari arahku, kerana mayat ini selalu menggunakan aku untuk berjalan menuju ke tempat solat berjemaah, kerana rasa takutnya pada tempat ini".

Setelah itu, kedua-dua malaikat ini datang pula dari arah kanan mayat itu, maka berkatalah amalan sedekah, "Kamu berdua jangan datang dari arahku, kerana mayat ini telah melakukan sedekah dengan aku sebab ia takut pada tempat ini".


Gambar hiasan. Muhasabah diri


Kemudian, malaikat Munkar dan Nakir datang dari arah kirinya, maka berkatalah amalan puasanya, "Kamu berdua jangan datang dari arahku, kerana mayat ini benar-benar telah berlapar dan dahaga, kerana rasa takutnya pada tempat ini". Lalu mayat itu terbangun, seperti bangunnya orang yang tidur, kemudian ia berkata, "Apa yang kamu hendaki?". Malaikat Munkar dan Nakir menjawab, "Kami ingin menanyakan tentang ketauhidan kamu kepada Allah".

Allah telah memerintahkan kedua malaikat ini, Munkar dan Nakir, untuk menyaksikan sendiri tentang ketauhidan seseorang mukmin itu. Allah S.W.T telah berfirman, "Wahai malaikatKu, aku telah mengambil roh seorang hamba, Aku meninggalkan hartanya untuk yang lain, isterinya berada di tempat orang lain, sedekah jariyahnya untuk orang lain, harta bendanya untuk orang lain, Kerana itu, bertanyalah kepada hambaKu itu di dalam perut Bumi. HambaKu tidk akan rela kecuali kepadaKu. Ia tidak akan menjawab pertanyaan seseorang kecuali tentang Aku. HambaKu akan berkata,

"Allah, Tuhanku"
"Muhammad, Rasulku" dan
"Islam, agamaku".

Allah kemudian berfirman, "Apakah kamu berdua tidak mengetahui? Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui".

Allahuakbar! Wallahualam.


4 perkara penyelamat di alam barzakh. 



Baca 15 Azab Bagi Orang Yang Meninggalkan Solat DISINI


Baca Kisah Malaikat Harut dan Marut Mengajar Sihir DISiNI

Sekian dahulu dari saya. Assalamualaikum w.b.t

Sebarkan Ilmu, Untuk Saham Akhirat!

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Ilmu Untuk Saham Akhirat

Datang Lagi Ya..Assalamualaikum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...