Subcribe to our RSS feeds Join Us on Facebook Follow us on Twitter Add to Circles

Klik! Sebagai tanda SOKONGAN!

Jobdirumah

17 August 2014

Kisah Penciptaan Manusia Oleh Allah S.W.T - Ustaz Shamsuri Hj. Ahmad

Assalamualaikum w.b.t - Bismillahirahmanirahim


Sebelum Allah S.W.T menciptakan Nabi Adam a.s, Allah telah berfirman kepada Bumi, "Wahai Bumi, aku ingin mencipta suatu makhluk. Namanya MANUSIA. Mereka ini apabila sudah berada di bumi nanti, akan menimbulkan sedikit masalah. Lalu Bumi bertanya, "Apakah masalah mereka?" "Masalah mereka ialah, mereka tidak semuanya beriman. Yang mana beriman, akan masuk ke dalam syurga dan yang mana yang ingkar, akan masuk ke dalam neraka."

Kemudian Allah telah memerintahkan Malaikat Jibril untuk pergi ke Bumi itu. Jibril a.s diperintahkan untuk mengambil seraub tanah dari Bumi. Dan apabila Jibril a.s datang pada Bumi untuk mengambil tanah, lalu Bumi berkata, "Hai Jibril, aku berlindung dengan kemuliaan Tuhan yang mengutuskan kau ke sini. Janganlah kau ambil sesuatu pun daripada aku, yang mana esok pada akhirnya akan masuk ke dalam neraka." 

Gambar Hiasan. Ultraman Zaman Baru Minum Minyak Zaitun Untuk Naik Power!


Bumi telah menolak hajat Malaikat Jibril a.s, kerana tidak mahu sebahagian daripadanya (iaitu manusia yang ingkar) masuk ke dalam neraka. Maka kembalilah Jibril kepada Allah serta tidak diambilnya tanah daripada Bumi itu. Kemudian dikhabarkan berita itu kepada Allah S.W.T. 
Kemudian Allah telah memerintahkan pula Malaikat Mikail a.s untuk pergi ke Bumi. Apabila pergi Mikail kepada Bumi, berkatalah Bumi seperti dia berkata kepada Jibril. Maka kembalilah juga Mikail kepada Allah serta tidak diambilnya tanah daripada Bumi itu.

Kemudian Allah memerintahkan pula Malaikat Izrail (Malaikat Maut) untuk pergi ke Bumi. Lalu Bumi berkata yang sama seperti dia berkata kepada Jibril dan Mikail. Kemudian Izrail menjawab, "Berlindung aku dengan Tuhan Yang Maha Mulia, daripada derhaka kepadanya". Lalu Izrail pun mengambil tanah daripada Bumi itu, iaitu dari bahagian utara, selatan, timur, barat, di bahagian tengah dan lainnya. Kemudian daripada tanah merah, tanah hitam, tanah putih, tanah halus, tanah kasar, lembut, dan tanah keras. Lalu dijadikan daripada tanah itu oleh Allah S.W.T cucu-cucu Adam yang ada yang baik, ada yang buruk. Ada yang putih dan ada yang hitam. Ada yang cantik dan ada yang sebaliknya.

Gambar sekadar hiasan.


Firman Allah S.W.T tentang penciptaan manusia di dalam Surah Saad, Ayat 71-74. Mari kita baca. Bismillahirahmanirahim.

(Ingatkanlah peristiwa) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat, "Sesungguhnya Aku hendak menciptakan manusia iaitu Adam, dari tanah.

"Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan padanya roh dari (ciptaan) Ku, maka hendaklah kamu sujud kepadanya".

(Setelah selesai kejadian Adam) maka sujudlah sekalian malaikat, semuanya sekali.

Melainkan Iblis, ia berlaku sombong takbur (mengingkarinya) serta jadilah ia dari golongan yang kafir.



Kisah Pengklonan Manusia!

Pada 26 Disember 2002, dunia ini telah digemparkan dengan berita kelahiran bayi berjenis kelamin perempuan, hasil daripada pengklonan manusia yang pertama di dunia. Berita itu telah diulaskan oleh Clonaid iaitu syarikat yang bertanggungjawab dalam bidang pengklonan makhluk hidup yang memiliki beribu pejabat di Bahamas.

Proses pengkloningan manusia adalah merupakan suatu proses yang sangat rumit kerana DNA manusia yang begitu kompleks. Memetakkan DNA manusia, memilih gen yang baik dan membuang gen yang buruk, Begitu banyak sekali kegagalan dalam proses itu. Hasilnya juga sangat mengerikan.

Gambar di bawah adalah hasil daripada proses pengklonan manusia tersebut:





Inilah yang terjadi apabila manusia cuba mencabar Tuhan! 



Jadi Apakah Hukum Pengklonan Manusia?

Hukum pengklonan pembiakan manusia dan perubatan adalah HARAM. Ini adalah berdasarkan hujah seperti berikut:

Dari Sudut Aqidah:
  • Pengklonan akan menyebabkan wujudnya penentangan terhadap tujuan Allah S.W.T menjadikan manusia serta meningkatkan darjat mereka kepada sebaik-baik kejadian. Ini dijelaskan oleh Allah melalui firmannya;
  • "Sesunguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya."

Dari Sudut Syariat:
  • Manusia tidak harus dijadikan bahan percubaan sepertimana yang dilakukan kepada tumbuhan-tumbuhan, binatang dan batu-batan. Ini kerana Allah S.W.T telah memuliakan serta mengangkat darjat manusia melebihi makhluknya yang lain. Kejadian manusia bermula daripada tanah kemudian ditiupkan roh sehinggalah sempurna kejadiannya. 
  • Mereka kemudian dipertanggujawabkan dengan tugas-tugas agama. Jesteru, pengklonan manusia sebagaimana yang dilakukan keatas binatang akan menjadikan manusia sama seperti binatang, sedangkan Allah S.W.T menjadikan manusia dengan sempurna dan manusia diberikan tangungjawab untuk mentadbir dunia ini dengan sebaik-baiknya. Wallahualam..



Status Penwartaan: 
 Diwartakan

Tarikh Diwartakan: 
 28 Aug, 2003

Nombor Rujukan: 
 Mufti Sel. 500-2; PU. Sel. AGM

Akta/Enakmen: 
 Sel. P.U. 30.


Sekian dahulu dari saya. Segala yang baik datang dari Allah S.W.T dan segala yang buruk itu datang dari saya sendiri. Assalamualaikum w.b.t

Sebarkan Ilmu Untuk Saham Akhirat!

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Ilmu Untuk Saham Akhirat

Datang Lagi Ya..Assalamualaikum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger