Subcribe to our RSS feeds Join Us on Facebook Follow us on Twitter Add to Circles

Klik! Sebagai tanda SOKONGAN!

Jobdirumah

18 September 2014

Malaikat Yang Masuk Sebelum Munkar dan Nakir

Assalamualaikum w.b.t - Bismillahirahmanirahim

Abdullah bin Salam telah meriwayatkan, sebelum Malaikat Munkar dan Nakir datang maka ada seorang malaikat yang lebih dulu mendatangi mayat itu. Malaikat ini wajahnya cemerlang seperti matahari, namanya Malaikat Rumman. Ia duduk di sisi mayat sambil berkata, "Tuliskanlah tentang perbuatanmu yang baik mahupun yang buruk (ketika di dunia)". Kemudian mayat itu bertanya, "Di manakah aku ingin menulis? Mana pena dan tintaku?". Malaikat itu menjawab, "Air liurmu adalah tintamu, jarimu sebagai penamu". Kemudian, mayat itu bertanya lagi, "Di atas apa aku ingin menulis, padahal aku tidak mempunyai buku?". Lalu Malaikat Rumman merobek kain kafan mayat itu lalu memberikan kepadanya, sambil berkata, "Nah, ini adalah bukumu, dan tulislah!".

Setelah itu, mayat tersebut menulislah seluruh amalan yang pernah dilakukan semasa hidup di dunia dahulu tentang segala kebaikannya. Namun, ketika sampai di bahagian amalan keburukan, mayat itu berasa sungguh malu untuk menulisnya. Malaikat Rumman lalu bertanya, "Wahai orang yang bersalah, mengapa kamu tidak berasa malu kepada zat yang menciptakanmu ketika melakukan keburukan di dunia dahulu, tetapi sekarang kamu berasa malu kepadaku". Lalu tanpa berlengah, Malaikat Rumman itu lansung mengangkat gadanya dan memukul tubuh si mayat itu! 


Gambar hiasan, Gada adalah sejenis senjata pemukul besar yang mempunyai duri atau paku-paku di sisinya. Gambar di atas adalah Gada terbesar di dunia yang terdapat di Gujerat. Wallahualam.




Gambar di atas adalah contoh Gada yang berpaku di sisinya. Namun begitu, pemukul yang akan digunakan oleh para Malaikat di alam kubur nanti adalah lebih hebat dan lebih menakutkan! Subhanallah.

Setelah dipukul gada itu, lalu si mayat berkata, "Bangunkanlah aku supaya aku dapat menuliskan kejahatanku". Akhirnya mayat itu menulis segala perbuatan yang pernah dilakukannya, yang baik mahupun yang buruk. Setelah itu, Malaikat Rumman memerintahkan mayat itu untuk melipatkan bukunya dan menjilidkannya. Si mayat itu lantas bertanya, "Dengan cara apa aku ingin menjilidkannya, sedangkan aku tidak memiliki penjilid buku?" Lalu Malaikat Rumman menjawab, "Jilidkanlah buku amalan kamu itu dengan kukumu". Akhirnya mayat itu menjilidkan buku catatan amalnya lalu menggantungkan buku itu di lehernya sampai hari kiamat kelak. 

Sebagaimana firman Allah S.W.T dalam Surah Al Isra, Ayat 13: Mari baca sama-sama. Bismilahirahmanirahim..




Maksudnya: Dan tiap-tiap manusia itu telah Kami tetapkan amal perbuatannya sebagaimana tetapnya kalung pada lehernya. Dan Kami keluarkan baginya pada hari kiamat sebuah kitab yang dijumpainya terbuka.

Kemudian, setelah selesai perkara sebentar tadi, masuklah pula Malaikat Munkar dan Nakir seperti masuknya malaikat yang pertama tadi. Ketika orang yang ahli maksiat itu melihat bukunya di hari kiamat kelak, maka Allah S.W.T memerintahkan untuk membacanya. Lalu hamba itu membaca catatan amalnya tentang kebaikan-kebaikannya, dan ketika sampai pada catatan keburukannya lalu ia berdiam diri. Allah lalu bertanya, "Kenapa kamu tidak membaca?". Hamba itu menjawab, "Aku merasa malu padaMu". Allah kemudian berfirman, "Kenapa kamu tidak berasa malu melakukan maksiat ketika di dunia, dan sekarang kamu baru merasa malu kepadaKu". Si hamba itu kemudian menyesal dengan penyesalan yang tiada ertinya. Akhirnya, Allah berfirman kepada malaikatNya, "Ambillah hamba ini dan belenggulah, kemudian lemparkan dia ke dalam neraka!".



Tiada siapa yang dapat menyelamatkan diri kita daripada seksaan kubur, melainkan TIGA perkara, yakni Doa anak yang soleh, Sedekah, dan Ilmu yang dimanfaatkan. Selamat beramal.


Wallahualam. Sekian dahulu dari saya. Segala yang baik itu datangnya dari Allah S.W.T dan segala yang buruk datang dari diri saya. Assalamualaikum w.b.t

Baca tentang Fakta Saiz Malaikat DISINI

Sebarkan Ilmu Untuk Saham Akhirat

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Ilmu Untuk Saham Akhirat

Datang Lagi Ya..Assalamualaikum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...