Subcribe to our RSS feeds Join Us on Facebook Follow us on Twitter Add to Circles

Klik! Sebagai tanda SOKONGAN!

Jobdirumah

26 September 2014

5 Fadhilat Dan Cara Yang Betul Membaca Al-Fatihah

Assalamualaikum w.b.t - Bismillahirahmanirahim

Sebelum kita mengetahui fadhilat-fadhilat membaca Al-Fatihah, marilah sama-sama kita fahami dahulu maksud ayat-ayat di dalam surah ini.

Mari baca Surah Al-Fatihah


MAKSUD SURAH AL-FATIHAH:


Ayat 1: Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Ayat 2: Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam

Ayat 3: Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Ayat 4: Yang menguasai hari pembalasan

Ayat 5: Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan

Ayat 6: Tunjukkanlah kami jalan yang lurus

Ayat 7: (Iaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) mereka yang Engkau murkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.




5 FADHILAT MEMBACA SURAH AL-FATIHAH:

  • Barang siapa membaca Surah Al-Fatihah sebanyak 70 kali dalam keadaan berwudhu setiap hari selama tujuh hari lalu ditiupkan pada air yang suci lalu diminum maka ia akan memperolehi ilmu dan hikmah serta hatinya dibersihkan dari fikiran yang rosak. Insyaallah.
  • Barang siapa yang membaca Al-Fatihah sewaktu hendak tidur, Surah Al-Ikhlas sebanyak 3 kali dan Mu’awwidzatain maka ia akan aman dari segala hal selain ajal. Dan siapa berhajat (berkeinginan sesuatu) kepada Allah SWT kemudian dia membaca Al-Fatihah sebanyak 41 kali diantara sembahyang sunat Subuh dan sembahyang fardu Subuh sampai 40 hari (tidak Lebih) kemudian memohon kepada Allah SWT, Insyaallah Dia akan memenuhi keperluannya. Insyaallah
  • Barangsiapa membaca Fatihah berserta Bismillah diantara sunat Subuh dan fardu Subuh dengan Istiqomah maka jika ia menginginkan pangkat, terkabullah permohonannya dan kalau ia fakir maka akan jadi kaya dan insyallah jika punya hutang maka ia akan mampu untuk membayarnya dan kalau ia sakit maka akan sembuh serta kalau ia punya anak maka anaknya itu menjadi anak yang soleh, berkat surah Al-Fatihah. Insyaallah.
  • Barangsiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah sebanyak 20 kali setiap selesai sembahyang fardu lima waktu maka Allah SWT akan meluaskan rezekinya, menjadikan baik akhlaknya, memudahkan urusannya, menghilangkan keperihatinannya dan kesusahannya, dan apa yang ia angan-angankan, ia akan mendapatkan berbagai berkat, kebaikan dan kemuliaan, menjadikan ia berwibawa, berpangkat luhur, berpenghidupan baik dan ia beserta anak-anaknya akan terlindung dari kemudharatan, kerosakan serta dianugerahkan kebahagiaan. Insyaallah.
  • Barangsiapa mengamalkan bacaan Al-Fatihah sebanyak 125 kali setelah selesai sembahyang Subuh maka ia akan memperoleh maksudnya dan menemukan apa yang dicari-cari serta sebaiknya ia panjatkan doa : “Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepada-Mu dengan kebenaran Surah Al-Fatihah dan rahsianya, supaya dimudahkan bagiku semua urusanku, baik urusan dunia maupun urusan akirat, agar dimakbulkan permohonanku dan ditunaikan hajatku..Amin.

VIDEO di bawah adalah penerangan tentang cara membaca Al-Fatihah dengan betul mengikut cara Rasulullah s.a.w. Marilah sama-sama kita pelajari dan manfaatkan.


Sekian dahulu dari saya. Assalamualaikum w.b.t

Sebarkan Ilmu Untuk Saham Akhirat.

2 comments:

  1. kalau boleh tau, tentang 5 FADHILAT MEMBACA SURAH AL-FATIHAH itu rujukanya dari hadit atau surat apa..?? agar lebih mantep dan yakin.....

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum. Terima kasih diatas komentar. Hazrat Abdul Malik bin ‘Umair ra telah meriwayatkan secara mursal bahawa Rasulallah (s.a.w) bersabda, “Dalam surah al-Fatihah terdapat penawar untuk segala penyakit.” (Hadis riwayat Darimi dan Baihaqi). Jelas disini bahawa fadilat Al Fatihah itu sungguh besar. Insyaallah. Seperti solat, Nabi tidak memberi penerangan secara lisan, namun Nabi bersabda, "Solatlah kamu sepertimana kamu melihat aku(Rasulullah) solat".

    ReplyDelete

Sebarkan Ilmu Untuk Saham Akhirat

Datang Lagi Ya..Assalamualaikum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...