Subcribe to our RSS feeds Join Us on Facebook Follow us on Twitter Add to Circles

Klik! Sebagai tanda SOKONGAN!

Jobdirumah

25 August 2014

15 Seksaan Paling Dahsyat Bagi Orang Yang Tinggal Solat

 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


 بسم الله الرحمن الرحيم 


Seksaan Dan Azab Bagi Orang Yang Melalaikan & Meninggalkan Solat

Sebagaimana kita semua maklumi dan menurut ajaran Islam bahawa solat lima waktu itu adalah kewajipan yang telah difardukan ke atas umat Islam. Adapun seksa dan azab bagi orang-orang yang melalaikan dan meninggalkan solat itu adalah sebagaimana menurut sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:


"Barang siapa meringan-ringankan dan melalaikan akan solat 5 waktu 
yang difardukan, ia akan diseksa dan dibala oleh Allah 
dengan 15 macam seksa"




Solat Berjemaah walau di mana kita berada


Bahawasanya seksaan itu adalah, 6 seksa sewaktu di dunia iaitu sewaktu di masa hayatnya, 3 seksa sewaktu ia hampir menemui ajalnya, 3 seksa selama dikuburnya dan 3 seksa sewaktu berjumpa kelak dengan Allah.


6 Seksaan Di Dunia
  1. Hilang berkat umurnya iaitu hidupnya tidak bererti dan penuh dengan kekosongan, walaupun kelihatan hidupnya mewah, kemewahannya itu hanya istidraj belaka. 
  2. Hilang keberkatan rezekinya iaitu rezekinya terbuang kepada sia-sia belaka, walaupun ia kaya-raya, tetapi kekayaannya itu menjadi laknat baginya.
  3. Dihilangkan Allah s.w.t. tanda orang yang soleh pada mukanya.
  4. Tidak diakui ia masuk golongan Islam iaitu dia termasuk kepada golongan munafik, zahirnya sahaja Islam, tetapi batinnya adalah munafik).
  5. Segala amal baiknya yang dikerjakannya seperti sedekah dan lain-lainnya tidak memperolehi pahala.
  6. Doanya tidak diterima oleh Allah s.w.t. !!

3 Seksaan Sewaktu Hampir Menemui Ajal
  1. Matinya dalam kehinaan iaitu pencabutan ruhnya dengan semberono sahaja dan tidak ada belas kasihan.
  2. Matinya dalam keadaan kelaparan. Kelaparan yang dimaksudkan bukan kerana tidak ada makanan yang sedia ada, tetapi nafsunya sudah tidak ada lagi, perut lapar, tetapi tidak dapat makan sesuatu pun, kerana hebat dan sakitnya, sewaktu ruhnya akan keluar.
  3. Matinya juga dalam keadaan dahaga. Dahaga yang dimaksudkan ialah, sekiranya dituangkan dan diminumkan air yang ada di dunia ini ke dalam mulutnya, nescaya tidaklah memberi kesan pada dahagannya itu, kerana sakitnya penanggungan ketika sakaratul maut. Subhanallah.

3 Seksaan Di Dalam Kubur
  1. Kuburnya akan menjadi sempit.
  2. Digelapkan oleh Allah kuburnya.
  3. Allah memerintahkan beberapa malaikat yang akan menyeksa mayat sehingga hari kiamat dengan tiada henti-hentinya.
  • Ada riwayat yang menjelaskan bahawa kepada orang yang meninggalkan solatnya, Allah akan memerintahkan seekor ular besar iaitu "Suja'ul akra" menyeksa mayatnya.
  • Suja'ul akra ini membawa alat pemukul dari besi berat. Ia berkata kepada mayat itu dengan suaranya yang bagaikan halilintar, katanya; "Aku disuruh oleh Allah s.w.t untuk memukul engkau, sebab engkau meninggalkan fardu Subuh sehinggga Zuhur, kemudian dari Zuhur ke Asar, dari Asar ke Maghrib, dari Maghrib ke waktu Isya', dan dari Isya' hingga sampai waktu Subuh, lantas Suja'ul akra itu memukul si mayat, setiap kali dipukul lenyap tebenam ke dalam bumi beberapa ratus hasta.

3 Seksaan Sewaktu Berjumpa Dengan Allah Kelak
  1. Datanglah satu malaikat yang menyeksanya, yang membawa seutas rantai yang panjang. rantai itu diikatkan ke leher orang yang meninggalkan solat itu seraya dimasukkan ke dalam mulutnya hingga keluar melalui duburnya. Dengan demikian ia ditarik-tarik dan disentap-sentapkan. Malaikat yang menyeksa itu berteriak "Inilah balasan bagi orang yang meninggalkan solat yang difardukan!".
  2. Allah tidak akan mengampuni atasnya dan bagi mereka yang meninggalkan solat itu, seksa dan azab yang hebat, pedih, dan menyeksakan!
  3. Ketika nanti sewaktu di hari berbangkit, Allah s.w.t tidak akan memberikan rahmat dan belas kasihan kepadanya.
Solat sunat sebelum Subuh itu adalah lebih baik daripada dunia dan segala isinya, Sabda Nabi.


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Ilmu Untuk Saham Akhirat

Datang Lagi Ya..Assalamualaikum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...