Subcribe to our RSS feeds Join Us on Facebook Follow us on Twitter Add to Circles

Klik! Sebagai tanda SOKONGAN!

Jobdirumah

26 August 2014

4 Malaikat Yang Mulia - Fakta Tentang Saiz Malaikat

Assalamualaikum w.b.t - Bismillahirahmanirahim


Ketahuilah! Sesungguhnya Allah telah menciptakan 4 Malaikat yang mulia. Keempat-empat malaikat tersebut ialah; Israfil, Mikail, Jibril, dan Izrail. Allah menyerahkan ditangan malaikat itu untuk mengurus para mahkluk di seluruh alam ini. Lalu Allah menjadikan Malaikat Jibril sebagai Malaikat yang bertugas menurunkan wahyu kepada para nabi. Allah menjadikan Malaikat Mikail bertugas untuk menurunkan hujan dan rezeki. Allah menjadikan Malaikat Izrail bertugas mencabut nyawa para makhluk Allah. Dan menjadikan Malaikat Israfil bertugas meniup sangkakala (yang bentuknya seperti tanduk) pada hari kiamat nanti.


1. Malaikat Israfil
  • Dari Ibnu Abbas r.a berkata; Malaikat Israfil memohon kepada Allah agar dirinya diberi kekuatan supaya dapat membawa langit tujuh, maka Allah memberinya kekuatan hingga ia dapat membawa bumi dan langit tujuh, ia juga diberi kekuatan sehingga boleh menguasai angin, mencabut gunung, membawa dua beban yang berat, memegang segala binatang buas. Allah memberi Malaikat Israfil mulai dari bawah dunia ke telapak kakinya sampai kepalanya, sedangkan beberapa mulut dan lisannya ditutup dengan beberapa hijab. Lisannya selalu membaca tasbih kepada Allah dengan seribu bahasa. Allah Ta'ala menjadikan dari diri Malaikat Israfil 1000 malaikat yang sama membaca tasbih kepada Allah sehingga kiamat nanti
  • Bagi Malaikat yang membawa Arasy dan Malaikat Kiraman Katibin (malaikat yang menulis amal perbuatan), mereka semua bentuknya seperti Malaikat Israfil. Malaikat israfil ini setiap sehari semalam tiga kali melihat neraka. Ia merendahkan diri dan menangis sampai lemas, kerana lemasnya itu tubuhnya bagaikan tali tambur. Tangisan Israfil adalah tangisan yang sangat memilukan dan menyedihkan. Jika Allah tidak mencegah linangan air matanya, maka bumi ini akan penuh dengan air mata Israfil yang banyaknya bagaikan banjir taufan Nabi Nuh. Hal ini menunjukkan betapa besarnya bentuk Malaikat Israfil. Seandainya seluruh air laut dan sungai itu ditumpahkan diatas kepalanya, maka air tersebut jatuh bagaikan setitis air di bumi ! Subhanallah !


2. Malaikat Mikail
  • Adapun Malaikat Mikail, Allah menjadikan dirinya setelah Allah menciptakan Malaikat Israfil dalam jarak masa 500 tahun. Mulai dari kepalanya sampai kedua telapak kakinya ditumbuhi beberapa rambut dari za'faran, sayapnya dari zabarjab hijau. Pada setiap rambutnya ada satu juta wajah, pada setiap wajah ada satu juta mata. Menangisnya setiap mata itu adalah rahmat bagi orang-orang yang berbuat dosa dari kalangan orang-orang mukmin. Dalam setiap wajah ada satu juta mulut, dalam mulut ada satu juta lidah (lisan), setiap lisan mengucapkan satu juta bahasa, setiap lisan itu juga memohon ampunan pada Allah untuk orang-orang mukmin yang berbuat dosa. Setiap matanya menitiskan 70,000 titisan air mata. Maka Allah menjadikan pada setiap titisan itu satu malaikat yang menyerupai Mikail yang selalu membaca tasbih kepada Allah sampai hari kiamat. Mereka ini disebut Malaikat Karrubiyyun, malaikat inilah yang membantu Malaikat Mikail yang diserahi untuk mengatur turunnya hujan, tumbuh-tumbuhan dan rezeki, termasuk menumbuhkan buah-buahan.
  • Kerana itu, tidak ada sesuatu yang ada di laut dan di darat, termasuk buah-buahan yang melekat di pohon dan segala tumbuhan yang ada di permukaan bumi ini kecuali ada malaikat diserahi untuk menguruskannya.


3. Malaikat Jibril

  • Allah mencipta Malaikat Jibril setelah Allah menjadikan Malaikat Mikail dengan waktu 500 tahun. Malaikat Jibril ini mempunyai 600 sayap, mulai dari kepalanya sampai kedua telapak kakinya terdapat beberapa rambut dari za'faran, sedangkan matahari berada diantara dua matanya. Setiap rambutnya itu seperti bulan dan taburan matahari.
  • Setiap hari Jibril masuk ke dalam lautan cahaya sebanyak 370 kali, ketika ia keluar dari lautan cahaya maka menitislah pada setiap sayapnya itu, satu juta titisan. Lalu Allah menjadikan setiap titisan itu satu malaikat yang serupa dengan Malaikat Jibril yang selalu membaca tasbih pada Allah Ta'ala sampai hari Kiamat. Mereka itu adalah Malaikat Ruhaniyyun.

4. Malaikat Maut (Izrail)

  • Bentuk Malaikat Maut ini seperti Malaikat Israfil dalam bentuk wajahnya, termasuk beberapa lisannya, sayapnya, kebesarannya, dan kekuatannya tanpa menambah atau mengurangi sedikit pun.


Rukun Iman ke-2 : Beriman Kepada Malaikat


  • Sekian dahulu dari saya. Segala yang baik datang dari Allah, dan segala yang buruk datang dari saya. Kita akhiri pembacaan ini dengan Tasbih Kaffarah dan Surah Al-Asr.
  • Jika ada sebarang penambahan atau teguran, sila komen di bawah. Sekian Terima kasih.

Para Malaikat Pengsan 1000 tahun. Klik SINI

(Sumber: 30 Peristiwa Besar dari Alam Kubur - Abu Mustaqim Al Al-Qadli) 

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Ilmu Untuk Saham Akhirat

Datang Lagi Ya..Assalamualaikum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger