Subcribe to our RSS feeds Join Us on Facebook Follow us on Twitter Add to Circles

Klik! Sebagai tanda SOKONGAN!

Jobdirumah

14 September 2014

Kisah Iblis Dengan Ahli Neraka

Assalamualiakum w.b.t - Bismillahirahmanirahim

Dalam sebuah hadis diterangkan bahawa apabila penghuni neraka sudah sampai di neraka, maka disitu telah disediakan sebuah mimbar dari api, dan mereka itu dipakaikan pakaian dari api, bermahkotakan dari api dan diikat akan Iblis itu dengan tali dari api.

Kemudian diperintahkan kepada Iblis laknatullah, "Wahai Iblis, naiklah kamu ke atas mimbar dan bersyarahlah kamu kepada penghuni neraka." Setelah Iblis menerima arahan, maka dia pun naik ke atas mimbar dan berkata, "Wahai penghuni neraka." Semua orang yang berada di dalam neraka mendengar ucapannya dan memandang kepada ketua mereka itu iaitu Iblis.

Kata Iblis, "Wahai orang-orang kafir dan orang-orang munafik, sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadamu dengan janji yang benar bahawa kamu semua itu mati, dan akan dihalau, dan akan dihisab, dan akan menjadi dua kumpulan, iaitu satu kumpulan ke syurga dan satu lagi ke neraka Sa'ir."

Berkata Iblis lagi, "Kamu semua menyangka bahawa kamu semua tidak akan meninggalkan dunia, bahkan kamu semua menyangka akan tetap berada di dunia. Tidaklah ada bagiku kekuasaan di atasmu melainkan aku hanya mengganggu kamu semua, akhirnya kamu semua mengikuti aku, maka dosanya adalah untuk kamu. Oleh itu janganlah kamu mengumpat kau, mencaci aku, sebaliknya kamu sendirilah yang lebih berhak  mengumpat daripada aku yang mengumpat."


Gambar hiasan. Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya adalah manusia dan batu berhala. Neraka itu dijaga dan dikawal oleh malaikat-malaikat yang keras kasar layanannya. Mereka tidak menderhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan. (At-Tahriim 6)


Berkata Iblis lagi, "Mengapakah kamu tidak mahu menyembah Allah S.W.T, sedangkan Dia, Allah yang menciptakan segala sesuatu?" Akhirnya Iblis menutup kata-katanya, "Hari ini aku tidak dapat menyelamatkan kamu semua dari seksa Allah, dan kamu juga tidak akan dapat menyelamatkan aku. Sesungguhnya pada hari ini, aku telah terlepas dari apa yang telah aku katakan kepada kamu, sesungguhnya aku diusir dan ditolak dari kehariban Tuhan sekalian alam."

Setelah mereka (ahli neraka) mendengar kata-kata Iblis itu, maka mereka melaknati Iblis itu. Setelah itu Iblis dipukul oleh Malaikat Zabaniyah dengan tombak dari api dan jatuhlah dia ke tempat yang paling bawah. Dia kekal selama-lamanya bersama-sama dengan orang-orang yang menjadi pengikutnya dalam neraka.

Malaikat Zabaniyah berkata, "Tidak ada kematian bagi kamu semua dan tidak ada pula bagimu kesenangan! Kamu kekal di dalam ini buat selama-lamanya!!"



Perkara yang paling kita takut! Bila-bila masa sahaja IMAN kita boleh berubah, jika kita tidak berpegang teguh kepada dua perkara yakni, Al-Quran dan Sunnah. Tepuk dada tanya Iman.


Wallahualam. Segala yang baik datangnya dari Allah S.W.T dan yang buruk itu datang dari saya sendiri. Sekian dahulu dari saya. Assalamualaikum w.b.t.

Sumber : Himpunan Kisah-Kisah Teladan, Syarikat Nurulhas 

Sebarkan Ilmu Untuk Saham Akhirat!

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Ilmu Untuk Saham Akhirat

Datang Lagi Ya..Assalamualaikum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger