Subcribe to our RSS feeds Join Us on Facebook Follow us on Twitter Add to Circles

Klik! Sebagai tanda SOKONGAN!

Jobdirumah

22 August 2014

Solat Seolah-Olah Kita Sedang Melihat Allah


 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


 بسم الله الرحمن الرحيم 



Persoalan Tentang Islam, Iman, Ehsan, Qiamat dan Tanda-Tandanya

Dari Saidina U'mar Ibnul-Khattab r.a, katanya :


Sedang kami duduk di dalam majlis bersama Rasulullah SAW pada suatu hari, tiba-tiba muncul di dalam majlis itu seorang lelaki yang berpakaian serba putih, berambut sangat hitam, tiada kesan bahawa dia adalah seorang musafir, dan tiada antara kami yang mengenalinya, lalu duduk lelaki bersama Rasulullah SAW, dan ditemukan kedua lututnya dengan kedua lutut Rasulullah SAW serta diletakkan kedua tapak tangannya ke atas kedua paha Rasulullah SAW, lalu dia berkata :


Si Pemuda : Wahai Muhammad, terangkan kepadaku tentang ISLAM.

Rasulullah : lslam itu ialah bahawa engkau naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawa Muhammad itu utusan Allah, (dan bahawa) engkau mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan, menunaikan haji ke BaitulLah (Mekah) sekiranya engkau berkuasa mengerjakannya.


Si Pemuda : Benarlah engkau !


Umar r.a berkata : Maka kamipun merasa hairan kepadanya, kerana dia yang bertanya dia pula yang membenarkannya. Kemudian lelaki itu bertanya lagi;


Sipemuda : Terangkan kepadaku tentang IMAN.


Rasulullah : lman itu ialah bahawa engkau percaya kepada Allah, para MalaikatNya, kitab-kitabNya, para RasulNya, hari Qiamat dan bahawa engkau percaya kepada Qadar baik dan buruk 


Sipemuda : Benarlah engkau ! Khabarkanlah pula kepadaku tentang EHSAN


Rasulullah : Ehsan itu ialah bahawa engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihatNya. Sekiranya engkau tidak dapat melihatnya, maka sesungguhnya Dia melihatmu. 


Sipemuda : Terangkan kepadaku tentang QIAMAT.


Rasulullah : Orang yang ditanya tentang Qiamat tidaklah lebih mengetahui daripada orang yang bertanya.


Sipemuda : Maka terangkanlah kepadaku tentang TANDA-TANDANYA.


Rasulullah : Apabila hamba perempuan melahirkan tuannya sendiri ; Apabila engkau melihat orang yang berkaki ayam, tidak berpakaian, pengembala kambing ( berbangga ) membina bangunan yang tinggi-tinggi.


Kemudian lelaki itu berlalu, lalu aku (Umar) terdiam sebentar. Kemudian Baginda bertanya;


Rasulullah : Wahai 'Umar! adakah engkau tahu siapa lelaki yang bertanya itu?


Umar Al-Khattab : Allah dan RasulNya yang lebih mengetahui.


Rasulullah : Sesungguhnya dia adalah Malaikat Jibril yang datang kepada kamu 

untuk mengajar kamu tentang agama kamu.

(Sumber; Hadis 40 Imam Nawawi : Hadis ke-2)





Pengajaran Daripada Hadis


  • Kedudukan hadith ini ialah, ia ibu kepada hadith-hadith yang lain.

  • Agama lslam adalah agama yang datang dari Allah. Oleh itu ia dipanggil agama samawi atau bersifat Rabbaani, iaitu bersumberkan wahyu dari langit yang diturunkan melalui malaikat Jibril. la bukanlah agama ciptaan akal manusia yang cetek, kerana itu ia amat sesuai untuk seluruh umat manusia di setiap tempat dan zaman.

  • Orang yang bertaqwa ialah orang yang sentiasa solat di awal waktu secara BERJEMAAH, maka hidupnya akan beres.

  • Orang yang selalu bagi alasan, tidak boleh menjadi orang yang bertaqwa. Iaitu alasan bapa, alasan menjaga anak, alasan saudara datang ke rumah, alasan sedang menguruskan harta, alasan kerja yang sibuk dan terutama sekali mereka yang sibuk dengan isi rumah

  • llmu dalam lslam mestilah dipelajari secara berguru dan berdasarkan panduan yang betul. llmu agama tidak boleh dipelajari melalui mimpi dan sebagainya. Seorang murid mestilah mempunyai adab-adab yang tinggi sebagaimana beradabnya Jibril ketika datang mengadap Rasulullah SAW untuk bertanya beberapa soalan agama. Demikian juga seorang guru mestilah mempunyai adab yang tinggi. Dia sewajibnya hanya mengajar atau menjawab soalan yang diketahui dan meninggalkan apa yang dia tidak tahu. ltu adalah tanda wara' para ulama dan orang berilmu

  • Hari qiamat adalah peristiwa besar yang menjadi salah satu rukun lman. Tiada seorang manusiapun yang tahu bila ia akan berlaku, walaupun Rasulullah SAW. la adalah sebahagian dari ilmu ghaib yang tidak diketahui kecuali oleh Allah SWT. Sesiapa yang mengaku tahu bila berlaku qiamat atau mengetahui ilmu ghaib, maka dia adalah seorang penipu besar.

  • Walaupun tarikh qiamat tidak diketahui, namun ada beberapa tanda yang menunjukkan ia hampir tiba, antaranya ialah terjadi peristiwa "seorang ibu melahirkan tuannya". Apa maksudnya? Maksudnya ialah, apabila hamba wanita tersebut melahirkan anak hasil perkahwinan dengan tuannya, maka taraf anak tersebut secara automatik menjadi tuan kepada ibunya sendiri. Perkahwinan dengan hamba-hamba wanita ini telah berlaku ketika zaman tentera Islam berperang menewaskan musuh-musuh Islam dan membebaskan tanah-tanah yang diduduki musuh. Selepas peperangan, tentera Islam berkahwin dengan hamba-hamba wanita yang ditawan lalu lahirlah anak-anak hasil daripada perkahwinan tersebut, yang menjadi hamba kepada anaknya.

Marilah kita solat 5 waktu, secara Berjemaah. Insyaallah


SUBHANALLAH     ALHAMDULILLAH     ALLAHUAKBAR  


  • Harapan saya agar pihak pembaca dapat menyebarkan info/maklumat yang ada di dalam blog ini kepada rakan yang lain. Sama-samalah kita berdakwah. Insyaallah.
  • Sekian dahulu dari saya. Segala yang baik datang dari Allah, dan segala yang buruk datang dari saya. Kita akhiri pembacaan ini dengan Tasbih Kaffarah dan Surah Al-Asr.

SUBHAANAKALLAH HUMMA WABIHAMDIKA ASYHADUANLAILAHAILLA ANTA ASTAGHFIRUKA WAATUBUILAIK.


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِِ
(1) وَالعَصرِِ
(2) إِنَّ الإِنسٰنَ لَفى خُسرٍ
     (3) إِلَّا الَّذينَ ءامَنوا وَعَمِلُوا الصّٰلِحٰتِ وَتَواصَوا بِالحَقِّ وَتَواصَوا بِالصَّبرِ


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Ilmu Untuk Saham Akhirat

Datang Lagi Ya..Assalamualaikum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger