Subcribe to our RSS feeds Join Us on Facebook Follow us on Twitter Add to Circles

Klik! Sebagai tanda SOKONGAN!

Jobdirumah

29 August 2014

Sedekah RM 1 Lebih Baik Dari RM 5 ?

Assalamualaikum w.b.t - Bismillahirahmanirahim


"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu lalai dengan hartamu dan anak-anakmu hingga kamu tidak mengingat Allah. Barang siapa yang berbuat demikian, mereka itulah orang-orang yang rugi. Belanjakanlah sebahagian daripada apa yang kami berikan kepadamu sebelum datangnya kematian kepada salah seorang antara kamu. Pada waktu itu, manusia bertanya kepada Tuhannya, "Ya Allah, mengapa engkau tidak menangguhkan kematianku supaya aku dapat bersedekah dan menjadi orang yang soleh?" Allah sekali-kali tidak menangguhkan kematian seseorang apabila datang waktu kematiannya. Allah Maha mengetahui apa yang kamu kerjakan." - Surah Al Munafikun, Ayat 9-11

Apakah sebenarnya yang ramai orang cari, suka, ingin, dan idam-idamkan? Jawapannya apa lagi jika bukan harta, kekayaan, kedudukan, jawatan, dan seumpamanya. Desakan yang besar dalam sifat manusia adalah hasrat untuk menjadi orang yang penting. Semakin orang mengganggap kita penting, semakin kita dihormati dan dipuji. Seterusnya semakin tinggi harga atau nilai kita. Semua orang cenderung untuk membela dan mempertahankan harga dirinya. Sekiranya orang itu berada dalam keadaan bersalah, dia enggan mengakui kesalahannya bukan kerana dia tidak bersalah tetapi kerana mahu menjaga harga dirinya.





Saya tidak pernah dan tidak mahu mengatakan yang harga diri tidak penting. Harga diri memang penting. Tidak hanya pada diri kita, tetapi harga diri keluarga kita, harga diri sahabat kita, harga diri bangsa dan agama kita, semua ini penting. Mempertahankan harga diri adalah wajib. Tetapi kita tidak boleh mempertahankan harga diri dengan cara yang busuk dan penuh penipuan! 

Apa yang saya maksudkan dengan cara busuk dan penuh penipuan itu?


Ramai orang mengganggap sedekah adalah satu cara yang dapat mereka gunakan bagi menjaga dan mempertahankan harga diri mereka. Ini kerana dengan bersedekah, mereka berharap mendapat ucapan terima kasih, penghargaan, sanjungan, pujian, dan penghormatan. Apabila ada orang yang bersedekah, kemudian tidak mendapat ucapan terima kasih daripada orang yang menerima sedekah itu, orang yang bersedekah ini merasa harga dirinya tergugat. Apalagi apabila jika ada orang yang menghina, merendahkan dan memperlekehkannya. Mungkin selepas itu, dia tidak mahu lagi memberi sedekah!


Dalam Islam, sedekah itu wujud bagi menghentikan kecenderungan-kecenderungan hasrat bagi dipuji, dipuja, dihargai, dihormati, dan seumpamanya. Ironinya, ramai orang menggunakan sedekah bagi mendapatkan pujian dan penghargaan. Dengan itu, sebahagian daripada kita sudah lupa akan hakikat dan erti sedekah yang sejati iaitu cinta, belas kasihan, pertolongan, pemberian, kasih sayang, dan nilai-nilai murni lainnya.




Jadi sedekah RM 1 itu lebih baik dari RM 5 jika niat itu adalah kerana Allah. Betulkan niat kita sewaktu bersedekah walau RM 1. Rugi jika kita sedekah RM 10 pun, tetapi niat kerana ingin disanjung, dan diagung-agungkan oleh orang sekeliling. Rugi!!


Oleh itu marilah sama-sama kita memperbaiki niat kita setiap kali ingin memberi sedekah atau sebarang pertolongan kepada orang lain. Pastikan niat itu adalah kerana Allah Ta'ala. Insyaallah.


Assalamualaikum w.b.t


Sebarkan Ilmu Untuk Saham Akhirat!

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Ilmu Untuk Saham Akhirat

Datang Lagi Ya..Assalamualaikum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...