Subcribe to our RSS feeds Join Us on Facebook Follow us on Twitter Add to Circles

Klik! Sebagai tanda SOKONGAN!

Jobdirumah

28 August 2014

Para Malaikat Pengsan 1000 Tahun Selepas Melihat Malaikat Maut

Assalamualaikum w.b.t - Bismillahirahmanirahim


Dalam suatu hadis disebutkan, Ketika Allah mencipta Malaikat Maut, maka beberapa mahluk ditutupi dengan satu juta hijab, sedangkan besarnya hijab itu melebihi besarnya beberapa langit dan bumi. Kerana besarnya Malaikat Maut, seandainya seluruh air laut dan sungai itu ditumpahkan diatas kepala Malaikat Maut, maka air tersebut jatuh bagaikan setitis air dari Bumi. Sungguh besar Malaikat Maut! Tetapi kita mesti ingat bahawa Allah itu Maha Besar. Sesungguhnya bumi timur dan barat berada diantara dua tangannya.

Demikian itu, gambaran Malaikat Maut dalam membolak-balikkan dunia, seperti kita melambung-lambung syiling yang ada dihadapan kita. Malaikat Maut diikat dengan 70,000 rantai, setiap rantai panjangnya 1000 tahun perjalanan. Sedangkan para malaikat yang lain tidak dapat mendekati Malaikat Maut, kerana mereka tidak mengetahui tempatnya, tidak mendengar suaranya, tidak dapat melihat keadaannya, juga tidak mengetahui ke mana waktu ia pergi.

Ketika Allah mencipta Malaikat Maut, Allah memerintahkannya untuk mencabut myawa seluruh makhluk Allah. Malaikat Maut lalu berkata, "Wahai Tuhanku, apakah mati itu?". Allah lalu memerintahkan hijab untuk membuka diri sehingga Malaikat Maut dapat melihat mati. Setelah itu Allah Ta'ala berfirman pada para malaikat, "Mendekatlah kamu, dan lihatlah Malaikat Maut ini". Maka seluruh para malaikat itu mendekati. Allah Ta'ala kemudian berfirman kepada Malaikat Maut, "Terbanglah di atas mereka dan bentangkanlah sayapmu, serta bukalah seluruh matamu". Tatkala Malaikat Maut terbang dan para malaikat dapat melihat dirinya, maka para malaikat itu tersungkur dan pengsan lamanya 1000 tahun.

Tatkala para malaikat itu sudah sedar dari pengsannya, mereka berkata; "Wahai Tuhan kami, mengapa Engkau menciptakan mahluk yang besar ini?". Allah lalu menjawab, "Aku memang menciptakan dirinya sebagai makhluk yang besar, namun Aku tetap lebih besar dari dirinya, seluruh makhluk akan merasa mati darinya".  

Allah Ta'ala menciptakan Malaikat Maut daripada cahaya. Ia mempunyai 70,000 kaki dan mempunyai 4000 sayap, seluruh jasadnya dipenuhi dengan mata dan lisan. Tidak ada seorang pun dari anak Adam, termasuk setiap makhluk yang mempunyai nyawa kecuali dirinya berada dalam kekuasaan Malaikat Maut yang dikurniakan oleh Allah S.W.T. Subhanallah.



Seandainya seluruh air laut dan sungai itu ditumpahkan diatas kepala Malaikat Maut, maka air tersebut jatuh bagaikan setitis air dari Bumi !


  • Sekian dahulu dari saya. Segala yang baik datang dari Allah, dan segala yang buruk datang dari saya. Kita akhiri pembacaan ini dengan Tasbih Kaffarah dan Surah Al-Asr.
  • Jika ada sebarang penambahan atau teguran, sila komen di bawah. Sekian Terima kasih.

(Sumber: 30 Peristiwa Besar dari Alam Kubur - Abu Mustaqim Al-Qadli)

Assalamualaikum w.b.t

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Ilmu Untuk Saham Akhirat

Datang Lagi Ya..Assalamualaikum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...