Subcribe to our RSS feeds Join Us on Facebook Follow us on Twitter Add to Circles

Klik! Sebagai tanda SOKONGAN!

Jobdirumah

30 August 2014

Nabi Ibrahim Contoh Ikutan Manusia

Beberapa Sifat Nabi Ibrahim Yang Wajar Dicontohi Oleh Semua Manusia.


 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
 بسم الله الرحمن الرحيم 


ALLAH S.W.T berfirman yang bermaksud;

"Dan ingatlah, ketika Nabi Ibrahim diuji oleh Tuhannya dengan beberapa Kalimah suruhan dan larangan, maka Nabi Ibrahim pun menyempurnakannya. Setelah itu Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku melantikmu menjadi Imam Pemimpin ikutan bagi umat manusia". Nabi Ibrahim pun memohon dengan berkata: "Ya Tuhanku! Jadikanlah jua dari keturunanku pemimpin-pemimpin ikutan". Allah berfirman: "Permohonanmu diterima, tetapi janjiKu ini tidak akan didapati oleh orang-orang yang zalim."


Gambar sekadar hiasan


1.  Sentiasa Mencari Kebenaran

  • Nabi Ibrahim a.s mencari kebenaran dengan berusaha mengenal Tuhannya. Ilmu menjadi asas yang penting dalam mencari kebenaran. Maka menuntut ilmu untuk mengenal Allah adalah sebesar-besar kewajiban.

2.  Melaksanakan Perintah Allah SWT
  • Nabi Ibrahim a.s telah melaksanakan semua perintah Allah SWT kepadanya termasuk perintah berdakwah kepada keluarga dan pemerintah,  meninggalkan anak dan isteri di padang pasir dan menyembelih anaknya, Ismail a.s. Setiap manusia sepatutnya mentaati segala perintah Allah SWT tanpa berasa ragu dan curiga.

3.  Berjuang Menegakkan Syariat Allah SWT
  • Nabi Ibrahim a.s terpaksa berhadapan dengan ayahnya, Azar yang membuat berhala, masyarakatnya yang menyembah berhala dan Raja Namrud yang mengaku dirinya Tuhan. Tujuannya supaya syariat Allah SWT disampaikan kepada mereka untuk ditegakkan. Bekerja untuk menegakkan syariat Allah SWT adalah penerusan kerja nabi-nabi a.s.

4.  Berkorban Untuk Mendekati Allah SWT
  • Nabi Ibrahim a.s telah mengorbankan semua kepentingan diri termasuk isteri dan anak-anaknya demi ketaatan kepada Allah SWT.

5.  Berjihad Menentang Syaitan
  • Nabi Ibrahim a.s menyedari syaitan sama ada yang dikenali atau tidak dikenali adalah mengajak manusia menjauhkan diri daripada Allah SWT. Lantaran itu baginda merejam segala syaitan dan pengikutnya.


"Barangsiapa yang meniti satu jalan untuk mencari Ilmu, maka Allah memudahkan untuknya jalan menuju ke Syurga" - Hadis Riwayat Muslim


  • Sekian dahulu dari saya. Segala yang baik datang dari Allah, dan segala yang buruk datang dari saya. Kita akhiri pembacaan ini dengan Tasbih Kaffarah dan Surah Al-Asr.

  • Jika ada sebarang penambahan atau teguran, sila komen di bawah. Sekian Terima kasih.

Assalamualaikum w.b.t.

No comments:

Post a Comment

Sebarkan Ilmu Untuk Saham Akhirat

Datang Lagi Ya..Assalamualaikum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...