Subcribe to our RSS feeds Join Us on Facebook Follow us on Twitter Add to Circles

Klik! Sebagai tanda SOKONGAN!

Jobdirumah

24 August 2014

Cara Bersedekah yang Salah yang Selalu Kita Buat



 السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


 بسم الله الرحمن الرحيم 





Faktor-Faktor Sedekah Kita Menjadi Sia-Sia


A.     Daripada aspek agama, tidak diragukan lagi bahawa sedekah sememangnya memiliki manfaaat yang ampuh. Di dalam Quran, terdapat banyak ayat berkenaan sedekah yang dapat kita baca dan renungkan. Antaranya ialah;

"Sekiranya kamu memperlihatkan sedekahmu, perkara itu adalah baik. Sekiranya kamu bersedekah kepada orang fakir dan kamu menyembunyikannya, itulah yang lebih baik
lagi bagi kamu. Allah menghapuskan sebahagian kesalahan-kesalahanmu
dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan."
Surah Al-Baqarah, ayat 271.





B.     Hadith yang dilaporkan oleh anas bin Malik, Nabi Muhammad s.a.w bersabda yang bermaksud;

"Allah menciptakan Bumi, maka Bumi pun bergetar (bergegar). Lalu Allah menciptakan Gunung dengan kekuatan yang diberikan kepadanya, ternyata Bumi terdiam. Para Malaikat kehairanan dengan penciptaan Gunung itu. Mereka bertanya kepada Allah, "Wahai Allah, adakah sesuatu yang kamu cipta yang lebih kuat daripada Gunung?" Allah menjawab, "Ada, iaitu Besi. Para Malaikat bertanya lagi, "Wahai Allah, adakah sesuatu yang kamu cipta yang lebih kuat daripada Besi? Allah menjawab, "Ada, iaitu Air". Para Malaikat terus bertanya, "Wahai Allah, adakah sesuatu yang kamu cipta yang lebih kuat daripada air?". Allah pun menjawab, "Ada, iaitu Angin". Akhirnya, para Malaikat bertanya, "Wahai Allah, adakah sesuatu yang kamu cipta yang lebih kuat daripada semua itu?". Allah menjawab, "Ada, iaitu amalan anak-anak Adam yang mengeluarkan sedekah dengan tangan kanannya sementara tangan kirinya tidak mengetahui".




C.     Jadi, apakah cara bersedekah yang salah kita praktikkan selama ini?

1. Menyakiti perasaan orang lain.
  • Iaitu memberi yang kepada orang lain sambil mengeluarkan kata-kata kesat yang tidak sedap didengar. "Nah! Ambil wang ini dan pergi jalan!". Bayangkan sekiranya kita yang menerima wang daripada orang begitu. Bukankah kita berasa sesak dada?

2. Menunjuk-nunjuk.
  • Ramai orang benci kepada orang lain yang suka menunjuk-nunjuk tetapi pada waktu yang sama, ramai orang suka menunjuk-nunjuk.

3. Merungut.
  • Sebelum kita melakukan sesuatu, sebaik-baiknya kita berfikir dan mempertimbangkannya telebih dahulu, namun dalam bersedekah, apabila kita banyak mempertimbangkannya, mungkin kita tidak memperoleh pahala.
  • Apabila sekali sahaja kita berfikir sama ada hendak bersedekah ataupun tidak, secara automatik kita tidak mendapat pahala.

4. Kebiasaan (Adat).
  • Maksudnya, tidak bersedekah dengan tujuan yang benar iaitu kerana Allah Ta'ala.

5. Memberikan sesuatu yang kita sudah tidak pakai, bukannya memberi sesuatu yang baik.
  • Kita sering melihat individu ataupun pertubuhan mengumpulkan barang-barang terpakai untuk diberikan kepada orang-orang miskin. Ini bukanlah sedekah tetapi "sumbangan barang terpakai".

6. Memberi kerana terpaksa.
  • Mereka merasa terpaksa bersedekah kerana berada dalam kelompok orang-orang yang sering bersedekah.
  • Ataupun, mereka terpaksa bersedekah kerana melihatnya sebagai peluang untuk mendapatkan pujian, sanjungan dan penghargaan.
  • Mungkin juga mereka bersedekah kerana orang yang hendak mereka beri sedekah itu pernah bersedekah kepadanya. Jadi mereka merasa tidak sedap hati jika tidak membalasnya.

7. Asalkan memberi ("Asal bagi sudah..")
  • Kita perlu mengutamakan orang yang memerlukan apabila kita bersedekah. Jangan mudah memberikan wang kecil kepada para pengemis sedangkan kita mempunyai saudara-mara atau jiran-tetangga yang menghadapi masalah kewangan.
  • "Berikanlah kepada kaum kerabatmu yang terdekat akan haknya, demikian juga kepada fakir miskin dan orang yang berada dalam perjalanan. Itulah lebih baik bagi orang yang mencari keredhaan Allah dan mereka itulah orang yang beruntung" Surah Ar-Rum, ayat 38

Bersedekakah kerana Allah Ta'ala

Lihat artikel tentang Seni Bersedekah Yang Keliru di SINI


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


No comments:

Post a Comment

Sebarkan Ilmu Untuk Saham Akhirat

Datang Lagi Ya..Assalamualaikum

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger